Tuesday 13 January 2015

Banjir Kelantan 2014

Banjir di negeri Cik Siti Wang kembang @ Serambi Mekah @ Negeri Tok Kenali, Tok ku Sering dan Tok Selehor menjadi cerita utama akhbar dan TV serta alam maya. Ada yang kata banjir. ada kata tsunami darat. ada kata bala, ada kata ujian dan ada kata cuci dosa sebelum hudud dijalankan. Ada pihak kata banjir kerana masalah pembalakan tidak terkawal. Negeri pahang banjir besar di temerloh dan Chenor tidak pulak dikaitkan dengan masalah pembalakan. Apa-apapun saya bukan nak cerita hal politik disini. Disini saya letakkan gambar yang saya ambil di kawasan banjir kelantan.

1) Rumah rosak

2) Rumah rosak


3) Rumah hancur tinggal tapak sahaja


4) kedai di pasir putih yang tidak kena banjir

5) Rumah disalut selut sehingga bumbung


6)Rumah Rosak teruk


7) Rumah Rosak teruk

8) Rumah hancur

Sebelum itu mari kita rujuk kembali kepada Al-quran. Kisah banjir dan air sebagai satu peringatan semua.

HUD: 44: 
Allah berfirman, hai bumi telanlah air mu. Hai awam berhentilah hujan. Air surut Dan bencana selesai. Perahu belabuh di Judi Dan diucapkan hancurlah kaum yang zalim

Al-an'aam:123:
  Begitulah kami adakan di setiap negeri penjahat2 besar, supaya mereka mengadakan tipu daya DLM negeri, tetapi mereka hanya memperdaya diri sendiri, sedang mereka tidak sedar.

HUD:11:  
Dan jgn kamu berpihak kpd orng bersalah, supaya kamu tidak disinggung api neraka. Kamu tiada perlindung selain Allah Dan tiada siapa akan menolong kamu

Al a'araaf: 38: 
Tuhan berkata, masuklah DLM neraka bersama umat dahulu Dari bangsa jin Dan manusia. Setiap umat masuk neraka bersama saudara mereka(pemimpim &penyokong) sehingga habis kesemuanya. Yang terakhir masuk neraka berkata: wahai tuhan kami! Pemimpin INI yg menyesatkan kami. Berikan mereka siksaan neraka yg berlipat ganda. Tuhan menjawap: masing2 mendapat siksaan berlipat ganda tetapi kamu tidak tahu.


Segala yang terjadi ada kebaikan terhadap manusia. Hanya allah yang tahu segala rahsianya.

No comments:

Post a Comment